KATEGORIA | EDUKACJA EKOLOGICZNA |
"POLSKO-AMERYKAŃSKI PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ >>KRĄG<<" |
|
WYKONAWCA | Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej, Płock |
Zespół autorski | Linda Rhines, Witold Lenart, Janina Kawałczewska, Mirosława Płocka, Katarzyna Rogucka-Maciejowska |
Opis pracy |
Wśród kilku międzynarodowych programów wspierających edukację środowiskową program
"KRĄG" zajmuje szczególne miejsce. Jest on pomyślany jako wspólne tworzenie
i doskonalenie edukacji ekologicznej zmierzającej ku rozwojowi zrównoważonemu.
Nowatorskim zagadnieniem związanym z projektem jest rola społeczeństw lokalnych (szkoły,
samorządów, zakładów pracy, grup nieformalnych, sąsiadów, rodziny) w kreowaniu
konkretnej polityki ekorozwoju w regionie. Celem programu jest:
|
Wdrożenie pracy: |
Program realizowany jest od 1994 roku. Początkowo testowany był tylko w województwie
płockim, w środowiskach lokalnych trzech społeczności: wsi, małego miasta, dużego miasta.
Szybko okazało się, że spełnia oczekiwania dostarczając nowych pomysłów na edukację
ekologiczną integrującą wszystkich w lokalnym środowisku. Rozpoczął się serią warsztatów,
w których uczestniczyli nauczyciele, przedstawiciele lokalnej i samorządowej admnistracji,
zakładów pracy, organizacji pozarządowych. Namacalne efekty wynikające z realizacji
programu można dostrzec na terenie Płocka, Kutna i Żychlina. Społeczności lokalne
zaangażowane w program, przeszkolone do prowadzenia edukacji ekologicznej podejmują
konkretne działania na własnym terenie. Przykładem może być stworzenie programu
edukacyjnego dla społeczeństwa Związku Gmin Regionu Kutnowskiego i terenów
chronionych dotyczącego racjonalnej gospodarki odpadami (segregacja). Obserwuje się duże
zaangażowanie środowisk wiejskich w realizację tego programu. Obecnie program wdrażany jest w 30 gminach województwa płockiego, bierze w nim udział 122 szkoły podstawowe. Ponadto wszedł w fazę rozszerzenia na całą Polskę. Przystąpiły do niego województwa: skierniewicke, sieradzkie, suwalskie i chełmskie. |
Webmaster | Strona główna IETU |